POLITYKA

Niedziela, 17 lutego 2019

Polityka - nr 19 (2603) z dnia 2007-05-12; s. 50-53

Rynek

Andrzej Lubowski

Więcej gazu na wirażu

Od 1931 r. największym producentem samochodów był General Motors. Ale to już przeszłość. Teraz zdetronizowała go Toyota. Nowego lidera trudno będzie przegonić.

W 2007 r. Toyota chce sprzedać 9,42 mln samochodów. W następnym jeszcze więcej. Od lat Stany Zjednoczone są jej największym odbiorcą. W czasie gdy amerykańskie giganty samochodowe notują miliardowe straty, zamykają fabryki i zwalniają tysiące ludzi, Toyota zarabia krocie, buduje nowe montownie, zwiększa zatrudnienie. Sukces przyszedł po uporczywych wysiłkach i lekcjach pobieranych nie gdzie indziej jak w Ameryce. Pierwszy model Toyoty wzorowany był na Chevrolecie. W latach 50. pracownicy Toyoty uczyli się w zakładach Forda. Ale gdy latem 1957 r. pierwsze Toyoty, pod marką Toyopet Crown, pojawiły się w Ameryce, okazały się kompletną klapą. Przy prędkości 100 km na godzinę samochód wibrował. Trzy lata później Japończycy wycofali się z rynku.

Wrócili z solidnymi autami i filozofią odmienną od tej, jaką jeszcze w latach 20. XIX w. sformułował szef General Motors Alfred Sloan i jaką praktykowały wielkie amerykańskie koncerny samochodowe: „pojazd na każdą okazję i na każdą kieszeń”. Strategia Toyoty i innych firm japońskich zakładała ograniczoną gamę trwałych, niezawodnych, niedrogich ...

Auta na medal

Najlepsze modele 2007 r. na rynku amerykańskim

Kategoria Zwycięzca
mały sportowo-użytkowy Toyota RAV4
mały kabriolet Honda Civic
samochód dla rodziny Honda Accord
minivan Toyota Sienna
średni sportowo-użytkowy Toyota Highlander Hybrid
mini (samochód ekonomiczny) Honda Fit
samochód „zielony” (ekologiczny) Toyota Prius
kabriolet o podwyższonym standardzie Infiniti G35
samochód luksusowy Infinity M35
frajda z jazdy Mazda MX-5 Miata

Źródło: „Consumer Reports”

Tak było

Światowa czołówka producentów aut w 2005 r. (mln sztuk)

1. General Motors (Opel-Vauxhall-GM Daewoo)* 9,1
2. Toyota 7,3
3. Ford (Jaguar-Volvo) 6,5
4. Volkswagen Group 5,2
5. DaimlerChrysler 4,8
6. Nissan 3,5
7. Honda 3,4
8. PSA Peugeot Citroën 3,4
9. Hyundai-Kia 3,0
10. Renault-Dacia-Samsung 2,6
11. Suzuki-Maruti 2,1
12. Fiat-Iveco-Irisbus 2,0
13. Mitsubishi 1,3
14. BMW 1,3
15. Mazda 1,3
16. Daihatsu 1,0
17. Avtovaz 0,7
18. Dongfeng 0,6
19. Fuji (Subaru) 0,6
20. Beijing AIG 0,5
...
Łącznie 66,5

* GM był światowym liderem przez ponad 70 lat. W I kwartale 2007 r. wyprzedziła go Toyota.

Źródło: OICA (Międzynarodowa Organizacja Producentów Aut).