POLITYKA

Niedziela, 25 sierpnia 2019

Polityka - nr 42 (3132) z dnia 2017-10-18; s. 71

Kultura / Afisz / Na ekranie

 J.W.

Więźniowie namiętności

5/6

Ana, mon amour, reż. Călin Peter Netzer, prod. Francja, Niemcy, Rumunia 2017, 122 min

Bergmanowsko-psychoanalityczna wiwisekcja sekretów życia uczuciowego młodego małżeństwa – od zakochania po głęboki kryzys wywołany różnicami oczekiwań, pochodzenia społecznego, charakterów, wcześniejszych doświadczeń erotycznych oraz napiętymi stosunkami z rodzicami. Intymna historia wyniszczającego związku pary humanistów zostaje przedstawiona w formie retrospekcji snutych ni to jako sny, ni to wspomnienia na kozetce u psychoterapeuty. Wynurzenia zepchniętego do roli ofiary niedoszłego pisarza, który zrezygnowawszy z ambicji i kariery, poświęcił wszystko dla ratowania zdrowia psychicznego swojej ukochanej, nie pozwalają jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, kiedy nastąpił dramatyczny zwrot ani kto powinien bardziej poczuwać się do winy. Ale już sama obserwacja kolejnych etapów dynamicznie zmieniających się relacji (od euforii do depresji) stwarza okazję do głębszej refleksji nad odwieczną walką płci. „Ana, mon amour” Călina Petera Netzera mówi o zatrutej miłości, zniszczeniu i emancypacji. Zaskakuje nie mniej niż „Pozycja dziecka” – wcześniejszy psychodramat rumuńskiego reżysera (Złoty Niedźwiedź na Berlinale) – ...

Skala ocen: 1 (dno) – 6 (wybitne)