POLITYKA

Niedziela, 26 maja 2019

Polityka - nr 5 (2639) z dnia 2008-02-02; s. 60-62

Kultura / Paszporty Polityki. 2007. 15 lat Paszportu

Dorota Szwarcman

W muzyce nie ma demokracji

Rozmowa z Łukaszem Borowiczem, laureatem Paszportu „Polityki” w kategorii muzyka poważna

Dorota Szwarcman: – Kiedy pan postanowił zostać dyrygentem?

Łukasz Borowicz: – W szkole byłem skrzypkiem, chciałem grać na skrzypcach barokowych. Kiedyś mój wychowawca prof. Jerzy Bracisiewicz poprosił mnie, żebym zorganizował koncert klasowy i zadyrygował na nim Oktetem Mendelssohna. Nigdy nie zapomnę chwili, kiedy po raz pierwszy stanąłem w roli dyrygenta przed publicznością. Tak już zostało.

Czyli to był przypadek.

Trochę tak. Jednak bardzo lubiłem też grać w orkiestrze. Na I roku studiów pojechałem na obóz orkiestrowy i nie przyznałem się, że studiuję dyrygenturę. Usiadłem w II skrzypcach w ostatnim pulpicie, pośrodku orkiestry, gdzie miałem absolutną pełnię brzmienia. Takie spojrzenie od środka, doświadczanie magii pojawiającej się w grupie ludzi, którzy coś wspólnie wykonują, jest fascynujące. W Wiedniu w Muzeum Herberta von Karajana wyświetlano film o tym, jak podczas dyrygowania reaguje jego organizm; mierzono mu puls, temperaturę. Okazało się, że zarówno na koncercie, jak potem podczas słuchania własnego nagrania, reagował tak samo. Wewnątrz orkiestry ta reakcja na muzykę potę...

Łukasz Borowicz, ur. w 1977 r. w Warszawie. Absolwent warszawskiej Akademii Muzycznej, stypendysta Ministerstwa Kultury i Accademia Musicale Chigiana w Sienie. Laureat międzynarodowych konkursów w Trento (1999), Atenach (2000), Porto (2002) i Bambergu (2004). W latach 2000–01 był asystentem Ivána Fischera przy Budapest Festival Orchestra, w 2005–06 Antoniego Wita w Filharmonii Narodowej, a w 2002–05 Kazimierza Korda w Operze Narodowej. Od 2006 r. jest pierwszym dyrygentem gościnnym Filharmonii Poznańskiej, a od marca 2007 r. kieruje Polską Orkiestrą Radiową. Dyrygował m.in. w Niemczech, Rosji, Danii, na Białorusi, Ukrainie, we Włoszech, na Węgrzech, a także większością polskich orkiestr symfonicznych.