POLITYKA

Niedziela, 18 sierpnia 2019

Polityka - nr 5 (2540) z dnia 2006-02-04; s. 56-57

Kultura / Paszport Polityki

Aneta Kyzioł

Wojna trwa

Rozmowa z laureatem Paszportu „Polityki”, reżyserem Janem Klatą

Aneta Kyzioł: – Warszawski przegląd pańskiej twórczości Klata Fest wzbudził kontrowersje. Mówią, że nawet zaszkodził.

Jan Klata: – Kilka moich spektakli było przez parę dni granych w dwóch warszawskich teatrach. Opowiadanie, że jest to rodzaj namaszczenia na teatralnego boga, świadczy o złej woli opowiadającego. Nie czuję się jak osoba, która dołączyła do panteonu i jest równa mistrzom. Klata Fest był po prostu okazją, żeby warszawska publiczność, która nie ma czasu, żeby jechać osiem godzin do Wałbrzycha, cztery do Gdańska czy pięć do Wrocławia – miast, gdzie wystawiałem swoje przedstawienia – mogła je zobaczyć. Odkąd zmieniono formułę działania Teatru Małego, który pod wodzą Pawła Konica sprowadzał co ciekawsze produkcje z całego kraju, Warszawa nie ma pojęcia, że poza nią coś w ogóle w dziedzinie teatru się dzieje. Z drugiej strony istnieje tzw. układ warszawski, który blokuje wejście nowych ludzi na tutejszy rynek. Ja nie chcę wchodzić na zatęchłe salony, chcę wejść do konkurencji, która ...

Jan Klata, ur. w 1973 r. Absolwent Wydziału Reżyserii Dramatu krakowskiej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej. Jako dwunastolatek napisał sztukę „Słoń zielony” – wydrukował ją „Dialog” i wystawił Teatr im. Witkacego w Zakopanem. Trudniej poszło z debiutem reżyserskim. Zanim w ramach festiwalu Eurodrama wyreżyserował własny dramat „Uśmiech grejpruta”, zdążył już być copywriterem, dziennikarzem muzycznym i reżyserem programów talk-show w telewizji Puls. Przełomem był „Rewizor” Gogola wystawiony w wałbrzyskim Teatrze im. Szaniawskiego. Po nim wyreżyserował: „Lochy Watykanu” André Gide’a i „Nakręcaną pomarańczę” Anthony‘ego Burgessa (wrocławski Teatr Współczesny), pokazywane w Stoczni Gdańskiej „H.” według „Hamleta”, „(...) córkę Fizdejki” według Witkacego (Wałbrzych), „Fantasy’ego” na podstawie dramatu Słowackiego (gdański Teatr Wybrzeże) i wystawione ostatnio w Starym Teatrze w Krakowie „Trzy stygmaty Palmera Eldritcha” według powieści Philipa K. Dicka. W planach ma realizację „Transferu”, polsko-niemieckiej koprodukcji, której tematem będą losy wypędzonych.