POLITYKA

Piątek, 23 sierpnia 2019

Polityka - nr 39 (2573) z dnia 2006-09-30; s. 37-41

Kraj / Rozmowa Polityki

Ewa Winnicka

Wyżarte kołnierzyki

Rozmowa z Anną Gizą-Poleszczuk i Janem Poleszczukiem z Instytutu Socjologii UW – o tym, dlaczego politycy korzystają z sondaży jak pijany z latarni

Ewa Winnicka: – Czy nasilające się przekonanie obywatela, że jest dziwnym robakiem, z oglądania którego przez lupę żyją dziesiątki ekspertów od interpretowania sondaży opinii publicznej, jest wyrazem przewrażliwienia?

Jan Poleszczuk: – Wrażenie nadmiernej produkcji sondaży opinii publicznej oraz złej ich jakości jest jak najbardziej usprawiedliwione. Sondaży jest tyle, że ludzie odmawiają brania w nich udziału albo udzielają przypadkowych odpowiedzi. Coraz trudniej zrobić dobry sondaż opinii, bo odmowa udziału nie jest losowa i może wpływać na reprezentatywność wyników. Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii wyliczyło, że w 2004 r. w badaniach sondażowych uczestniczyło w Polsce 4 mln ludzi. To naprawdę potwornie dużo.

Czy opinia publiczna istnieje?

Jan Poleszczuk: – Niektórzy socjologowie puryści mają co do tego wątpliwości. Jedna z socjologicznych teorii mówi, że opinia publiczna to ta część prywatnych opinii obywateli, którą rząd uznaje za stosowne rozpatrywać, albo – rozważnie jest, by jej nie pomijał. Inaczej mówiąc: między masami a elitami trwa nieustanny ...

dr Anna Giza-Poleszczuk – pracownik Zakładu Psychologii Społecznej w Instytucie Socjologii UW. Współautorka wielu badań na temat zmian w społeczeństwie polskim po 1989 r. Opublikowała m.in. „Rodzina a system społeczny” (2005 r.) oraz wspólnie z prof. Mirosławą Marody: „Strategie i system. Polacy w obliczu zmiany społecznej” (2000 r.) i „Przemiany więzi społecznych: zarys teorii zmiany społecznej” (2004 r.). Ponadto przez wiele lat kierowała działem badań rynkowych w firmie Unilever i była doradcą zarządu w dziedzinie komunikacji marek.

dr hab. Jan Poleszczuk – pracownik Zakładu Statystyki, Demografii i Socjologii Matematycznej w Instytucie Socjologii UW; specjalista w dziedzinie socjologii rynku i zaawansowanych metod badań rynkowych; konsultant instytucji badania opinii społecznej i rynku. Autor licznych prac o konfliktach i ewolucji zachowań społecznych. Do najbardziej znanych należą: „Ewolucyjna teoria interakcji społecznych” (2004 r.) oraz praca zbiorowa: „Wymiary życia społecznego. Polska na przełomie XX i XXI wieku” (2002 r.).