POLITYKA

Wtorek, 21 maja 2019

Polityka - nr 42 (2474) z dnia 2004-10-16; s. 3-10

Raport

Adam Grzeszak

Zagubione autostrady

Autostrada A1 z Gdańska na całe lata ugrzęźnie pod Toruniem. Warszawę autostrady w ogóle omijają szerokim łukiem – ze stolicy na Wybrzeże ma się jechać... przez Łódź. W budowie autostrad – przeważnie w niełączących się w logiczną całość kawałkach – absurd goni absurd. Okazuje się, że dziś, z pomocą Unii, łatwiej o pieniądze niż o rozum. Dlatego potrzebna jest pilna publiczna debata i racjonalny ponadpartyjny plan budowy dróg.

Różne rzeczy nam się w III RP udały, najmniej – drogi. To największa porażka polskiej transformacji. Inni jakoś sobie z tym lepiej poradzili: Czesi i Słowacy, nawet Litwini. Kiedy oni pracowicie budowali kilometr po kilometrze, my byliśmy zajęci tworzeniem ambitnych choć nierealnych planów. Dziś stan dróg stał się wąskim gardłem ograniczającym rozwój ekonomiczny kraju. Zagraniczni inwestorzy, widząc, jaką sieć transportową możemy im zaoferować, rezygnują z budowy swoich zakładów albo lokalizują je w pobliżu południowej i zachodniej granicy, by do minimum ograniczyć kontakt z polskimi drogami. Nasze niedawne prestiżowe porażki w zabiegach o nowe fabryki Peugeota czy Hyundaia to dobra ilustracja.

Sytuacja z roku na rok staje się coraz trudniejsza, bo istniejące drogi, zatłoczone i przeciążone, ulegają szybkiej degradacji. Lawinowo przybywa aut osobowych, jednak dużo większym problemem jest transport samochodowy. Zapaść PKP sprawiła, że dziś coraz więcej towarów nawet takich jak węgiel wozi się samochodami. Wytrzymałość nawierzchni nie jest dostosowana do współczesnych ciężarówek. ...

Autostrady w kawałkach

(Odcinki autostrad w eksploatacji)

Zgorzelec – 2 km
Tuszyn–Piotrków Tryb. (A1) – 15 km
Konin–Poznań (A2) –
97 km
Golnice–Krzywa (A4) –
17 km
Kraków–Katowice (A4) –
94 km
Gliwice–Wrocław (A4) – 143 km
Klucz (k.Szczecina) (A6) –
3 km

razem 371 km

Źródło: Szacunki GDDKiA

Najbliżej do szosy

W Polsce działają dziś trzy prywatne konsorcja autostradowe. Stalexport Autostrada Małopolska, spółka-córka giełdowego Stalexportu, zajmuje się modernizacją i eksploatacją autostrady A4 na odcinku Kraków–Katowice. Koncesją na budowę autostrady A2 z Konina do Świecka dysponuje spółka Autostrada Wielkopolska stworzona przez liczne grono akcjonariuszy, wśród których najpoważniejszymi są firmy należące do Jana Kulczyka, Polskie Sieci Elektroenergetyczne, PKN Orlen oraz dwa duże koncerny budowlane – austriacki Strabag i szwedzki NCC. Autostradę A1 z Gdańska do Torunia ma budować i eksploatować konsorcjum Gdańsk Transport Company, którego większościowym akcjonariuszem jest szwedzki koncern budowlany Skanska. Firmy budowlane uczestnicząc w konsorcjach zapewniają sobie jednocześnie możliwość realizowania inwestycji: Strabag i NCC budują A2 i są to dziś dwaj najwięksi w Polsce wykonawcy robót autostradowych. Autostradę A1 budować będzie Skanska, która przejęła dwa duże polskie przedsiębiorstwa robót drogowych gdańskie GPRD i poznańskie PPR. Obok tych firm liczącym się na polskim rynku budowniczym autostrad jest spółka Budimex–Dromex, która zbudowała autostradę A4 z Wrocławia do Gliwic.

Tagi

autostradydrogimapadane