POLITYKA

Poniedziałek, 15 lipca 2019

Polityka - nr 44 (2931) z dnia 2013-10-29; s. 32-33

Kraj

Grzegorz Rzeczkowski

Ze śmigłem na pan

Przesiadka z limuzyn do śmigłowców nie przebiegła tak gładko, jak się wydawało. Miało być szybko i bezpiecznie, jest pięć wypadków w tym roku i pięć ofiar w ciągu miesiąca.

Do piątku 13 września i 13 minuty lotu Robinsona R44 obowiązywała teoria mówiąca, że śmigło to najbardziej bezpieczne latadło. Że co prawda nie wiadomo, jak może latać coś, co nie ma skrzydeł, ale ważne, że nie spada. A tu najbezpieczniejszy z bezpiecznych R44 spadł jak kamień niedaleko Kościerzyny. Miesiąc później kolejna katastrofa i dwie ofiary – niedługo po starcie prywatny śmigłowiec runął na las w pobliżu Nowego Miasta nad Wartą. Katastrofa zagadkowa – niewykluczone, że doszło do awarii i pilot próbował lądować na polanie. – Wyjątkowo feralny rok – twierdzą eksperci Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, choć w środowisku zaczęły pojawiać się głosy, że przeciągana struna zawsze kiedyś pęka.

Szczególnie głośno było o pierwszym wypadku. Zginął w nim znany pomorski biznesmen, prywatnie mąż posłanki PiS. O przyczynach mówi się już ciszej. Nie tylko dlatego, że raport na temat katastrofy jeszcze nie jest gotowy, ale wiadomo – trudno mówić o błędach popeł...