POLITYKA

Wtorek, 23 lipca 2019

Wyszukaj w Archiwum

Ą ą Ć ć Ę ę Ł ł Ń ń Ó ó Ś ś Ź ź Ż ż

wyszukiwanie zaawansowane

teatr - słowo kluczowe

znaleziono 390 artykułów

141.

Arka na morzu czerwonym Marcin Kołodziejczyk

Konflikt w łódzkim Teatrze Nowym jest artystyczny, polityczny i symboliczny. W oflagowanym teatrze aktorzy wystawiają „Hamleta”, a przed drzwiami odbywają się happeningi. Tytuł całego spektaklu mógłby brzmieć „Czerwone czy czarne”.

(nr 2388 / 2003-02-15) s. 88-89
Społeczeństwo / Obyczaje
tekst ma 10014 znaków

142.

Dania jest teatrem Zdzisław Pietrasik

Kazimierz Dejmek żył teatrem i żył polityką. O złożonych związkach teatru z polityką opowiada jego niedokończony „Hamlet” w łódzkim Teatrze Nowym.

(nr 2387 / 2003-02-08) s. 93
Społeczeństwo / Teatr
tekst ma 5791 znaków

143.

Hydra Gombrowicz Katarzyna Janowska

Wraca Witold Gombrowicz, o którym w ostatnich latach trochę zapomnieliśmy. Ale w toczącej się debacie o Polsce i polskości w zjednoczonej Europie nie mogło zabraknąć jego głosu. Brzmi współcześnie.

(nr 2385 / 2003-01-25) s. 62-63
Kultura
tekst ma 10892 znaków

144.

Mewa w wodzie Zdzisław Pietrasik

Najbardziej rzucającym się w oczy elementem scenografii jest jezioro na całą szerokość sceny, tajemnicze niczym Świteź u Mickiewicza. Tylko że w tym wypadku to nie poezja, to tylko woda,

(nr 2384 / 2003-01-18) s. 58
Kultura / Afisz
tekst ma 1602 znaków

145.

Złudzenia Prospera Agnieszka Celeda

Na afiszu warszawskich teatrów pojawiły się dwie inscenizacje inspirowane „Burzą” Williama Szekspira, podpisane przez świetnych reżyserów z różnych pokoleń. Obie warto zobaczyć. Widz nie powinien jednak spodziewać się pouczającej baśni o mądrym magu Prosperze, do jakiej przyzwyczaiła nas tradycja.

(nr 2384 / 2003-01-18) s. 62-63
Kultura
tekst ma 8896 znaków

146.

Gra pazurów Zdzisław Pietrasik

Czy rzeczywiście toczy się ostatnio w naszej kulturze wojna starych z młodymi? Niestety, to tylko harce.

(nr 2379 / 2002-12-07) s. 58-60
Kultura
tekst ma 11688 znaków

147.

Śmietanka trochę nieświeża Agnieszka Celeda

Zamiast Warszawskich Spotkań Teatralnych mieliśmy Festiwal Festiwali Teatralnych „Spotkania”. Miało być po nowemu, ale najlepiej wyszło to, co się nie zmieniło.

(nr 2379 / 2002-12-07) s. 70
Kultura
tekst ma 5053 znaków

148.

Dramatycznie w Narodowym Jacek Sieradzki

Rozpoczęła się w prasie gwałtowna dyskusja o przyszłości Teatru Narodowego. Potrzebna bez dwóch zdań. Tylko czy musi towarzyszyć jej ton obelżywej deprecjacji wszystkiego, co przez pięć ostatnich lat osiągnął na tej scenie Jerzy Grzegorzewski?

(nr 2378 / 2002-11-30) s. 63-64
Kultura
tekst ma 10045 znaków

149.

Krzyk mimów Mariusz Urbanek

Prolog Henryk Tomaszewski zmienił pantomimę w prawdziwy teatr. Przed nim nawet najwięksi mimowie pokazywali tylko krótkie etiudy do śmiechu albo płaczu. Tomaszewski jako pierwszy zaczął

(nr 2371 / 2002-10-12) s. 62-63
Kultura
tekst ma 12481 znaków

150.

Zbyt ciasna scena Jacek Sieradzki

Inscenizacjom nowej dramaturgii często brakuje oddechu i odrobiny szaleństwa. Powodem tego najczęściej jest prozaiczny brak pieniędzy.

(nr 2369 / 2002-09-28) s. 62
Kultura
tekst ma 6268 znaków

151.

Ziemia niczyja Jacek Sieradzki

:-)

(nr 2365 / 2002-08-31) s. 43
Kultura / Afisz
tekst ma 1526 znaków

152.

Song o talerzu zupy Ryszarda Socha

Kilka lat temu bezrobotni hutnicy z Sheffield stali się tematem filmu „Goło i wesoło”. Jego bohaterowie – niemłodzi, umiarkowanej urody – próbowali sobie radzić jako zespół striptizerów. Bezrobotni polscy stoczniowcy zainteresowali reżyserkę amerykańską. Obsadziła ich w sztuce Bertolta Brechta wystawionej w hali Stoczni Gdańskiej. Zagrali klientów Armii Zbawienia przychodzących na talerz zupy. Z tablicami „Szukam pracy” witali publiczność, często niepewną, czy oni tak naprawdę, czy w ramach scenicznej fikcji? Raz na widowni siedział Marian Krzaklewski. Świetnie się bawił. Bo „Happy end” to sztuka do śmiechu.

(nr 2365 / 2002-08-31) s. 100-105
Na własne oczy
tekst ma 13747 znaków

153.

Majtki w dół Jacek Sieradzki

Wygląda na to, że już za chwilę przy naborze do szkół teatralnych przestanie się liczyć aparycja, dykcja, przyrodzone zdolności transformacyjne i ciekawe wnętrze, z którego ma kiełkować fascynująca sceniczna osobowość. (O wiedzy ogólnej nie wspomnę, nie liczyła się nigdy). Podstawowym kryterium zawodowej przydatności stanie się wyłącznie gotowość do przełamywania naturalnego wstydu – inaczej mówiąc: łatwość ściągania gaci na scenie.

(nr 2359 / 2002-07-20) s. 50-51
Kultura
tekst ma 8111 znaków

154.

Z głową w górach Jacek Sieradzki

Gwiazdą tegorocznego Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Kontakt w Toruniu miał być duński Odin Teatret, jedna z najjaśniejszych legend drugiej połowy minionego wieku. O sprowadzenie tego zespołu dyrektor festiwalu Jadwiga Oleradzka walczyła dobrych parę lat. Czy było warto? Wśród obserwatorów przeważały raczej myśli niechętne. Przy wszelkich jednak zastrzeżeniach sama rozpiętość zamysłu Eugenia Barby postawiła prace pozostałych uczestników festiwalu, młodszych o jedno lub parę pokoleń, w innym świetle.

(nr 2354 / 2002-06-15) s. 56-57
Kultura
tekst ma 10575 znaków

155.

Mistrz bez Małgorzaty Jacek Sieradzki

W ankiecie POLITYKI „Koniec wieku” czytelnicy wybrali powieść o Mistrzu i Małgorzacie jako książkę mijającego stulecia. Czy miłość ta przełoży się gracko na sceniczną wersję, tworzoną przez najwyżej dziś cenionego polskiego inscenizatora? Niekoniecznie. Próby w Starym Teatrze biegły wiele miesięcy i trudno oprzeć się wrażeniu, że rezultat jest wynikiem nie tyle fascynacji, co postępującego rozczarowania Krystiana Lupy Bułhakowowską diaboliadą.

(nr 2351 / 2002-05-25) s. 60
Kultura
tekst ma 5852 znaków

156.

Jak przeżyć czwarty akt? Jacek Sieradzki

Konstanty Puzyna obwieszczał z emfazą, iż w „Szewcach”, napisanych w 1934 r., wywróżony jest niemal dosłownie przebieg przemian historycznych II wojny i powojnia. Od tej konstatacji minęło już parę dekad, a profetyzm Witkacego pozostał niewyczerpany: pod ukazane w dramacie mechanizmy wciąż daje się podstawiać doświadczenia późniejszych dziejów.

(nr 2350 / 2002-05-18) s. 56-57
Kultura
tekst ma 11337 znaków

157.

Sennik peerelowski Zdzisław Pietrasik

Jak wygląda dzisiaj PRL ze starej książki Tadeusza Konwickiego, wyczarowany na scenie warszawskiego Teatru Współczesnego? Nie budzi przerażenia, ale też nie wywołuje sentymentów.

(nr 2349 / 2002-05-11) s. 51
Kultura
tekst ma 6199 znaków

158.

Kontrabasista i ja Katarzyna Janowska

„Kontrabasistę”, monodram Patricka Suskinda, zagrał pan już ponad 600 razy. Zżył się pan chyba z bohaterem. Czasem trudno panów rozróżnić. Co pana w nim dziś najbardziej

(nr 2347 / 2002-04-27) s. 53-54
Kultura
tekst ma 12908 znaków

159.

Wzory na kafelkach Jacek Sieradzki

Łaźnie, łazienki, brodziki i baseny są dziś ulubioną scenerią inscenizatorów i scenografów, poręczną i uniwersalną; wygląda na to, że w kafelkach da się zagrać właściwie wszystko. Umieszczenie widowiska w pejzażu wysoce higienicznym, niekoniecznie jednak wiąże się z czystością i klarownością formy – nie mówiąc o przesłaniu.

(nr 2345 / 2002-04-13) s. 48-49
Kultura
tekst ma 9362 znaków

160.

Ministrant, minister, sternik Mariusz Urbanek

Przedstawienie teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy „Obywatel M. – historyja” obrosło legendą, jeszcze zanim powstał tekst sztuki. Wystarczyło, że autor tekstu i reżyser ogłosili, że jej bohaterem będzie Leszek Miller. Premiera miała odbyć się 30 marca, ale inaugurowanie spektaklu o komunistycznym polityku w Wielką Sobotę mogłoby zostać uznane za profanację. Przedstawienie przełożono na 6 kwietnia.

(nr 2344 / 2002-04-06) s. 54-55
Kultura
tekst ma 10159 znaków