POLITYKA

Poniedziałek, 27 maja 2019

Wyszukaj w Archiwum

Ą ą Ć ć Ę ę Ł ł Ń ń Ó ó Ś ś Ź ź Ż ż

wyszukiwanie zaawansowane

Polityka - nr 3 (3) z dnia 2013-04-03; Pomocnik Historyczny. Historia Żydów polskich - lista artykułów

znaleziono 66 artykułów

21.

Święta żydowskie

Z kilkunastu świąt żydowskiego roku kalendarzowego, do najważniejszych należy obchodzone w miesiącu tiszri (wrzesień-październik) Rosz ha-Szana (hebr. początek roku). Zgodnie z tradycją

(nr 3 / 2013-04-03) s. 28
tekst ma 5191 znaków

22.

Kultura Hanna Węgrzynek

Żydzi zachowali swoją odrębność kulturową. Przyczyniło się do tego wiele czynników, takich jak odmienny status prawny i rozbudowany system samorządu żydowskiego, a zwłaszcza religia,

(nr 3 / 2013-04-03) s. 29-34
tekst ma 22317 znaków

23.

Synagoga i modlitwa

Życie religijne Żydów ogniskowało się wokół synagogi (grec. synagōgē – zgromadzenie), która była zarówno domem modlitwy, jak i miejscem nauczania, siedzibą władz gminy i sądu

(nr 3 / 2013-04-03) s. 30-31
tekst ma 3599 znaków

24.

Jidysz

Jidysz (z niem. jüdisch – żydowski), język potoczny Żydów aszkenazyjskich (s. 15), ukształtował się w X–XII w. w środowisku Żydów nadreńskich na bazie lokalnych dialektów

(nr 3 / 2013-04-03) s. 32
tekst ma 1019 znaków

25.

Kirkut

Kirkut to nazwa używana najczęściej na określenie cmentarza żydowskiego (hebr. bejt-olam, bejt-kwarot, bejt-almin; jid. bejsojlem). Zgodnie z tradycją jest miejscem nienaruszalnym, a zarazem

(nr 3 / 2013-04-03) s. 34
tekst ma 3097 znaków

26.

Wśród chrześcijan Anna Michałowska-Mycielska

Na położenie Żydów w Rzeczpospolitej w znacznej mierze wpływała polityka Kościoła katolickiego, rozciągająca się od akcji misyjnych po oskarżenia o mordy rytualne. Jednak realia

(nr 3 / 2013-04-03) s. 35-40
tekst ma 24781 znaków

27.

Koszer

Koszer (jid., hebr. kaszer – nadający się, właściwy) to regulowany przepisami religijnymi stan rytualnej czystości, odnoszący się głównie do pożywienia, naczyń oraz ubioru. Za koszerne

(nr 3 / 2013-04-03) s. 36
tekst ma 1089 znaków

28.

Kuchnia

Specyfika kuchni żydowskiej związana jest ściśle z zasadami koszerności (s. 36) oraz okresami świątecznymi (s. 28). Na każde święto jest odmienny zestaw potraw. Reguły przyrządzania

(nr 3 / 2013-04-03) s. 39
tekst ma 1881 znaków

29.

Obowiązek nauki Zofia Borzymińska

Funkcjonujący w społeczności żydowskiej etos mędrca można porównać do etosu rycerza w średniowiecznej Europie. Wydanie córki za uczącego się, obiecującego młodzieńca było zaszczytem, a

(nr 3 / 2013-04-03) s. 40-43
tekst ma 21403 znaków

30.

Mistycy chasydzi Michał Galas

Szczególne miejsce w dziejach religii Żydów zajmuje chasydyzm, określany w historiografii geograficznie – polskim lub wschodnioeuropejskim bądź, od określenia założyciela ruchu,

(nr 3 / 2013-04-03) s. 44-49
tekst ma 26482 znaków

31.

Kabała

Kabała (hebr. kabala – otrzymanie, przekaz) – mistyczno-­ezoteryczny nurt w judaizmie, który rozwinął się w system teozoficzno-filozoficzny. Narodził się w starożytności wśród

(nr 3 / 2013-04-03) s. 45
tekst ma 1853 znaków

32.

Ku naprawie Anna Michałowska-Mycielska

Druga połowa XVIII w. przyniosła debatę i próby reform Rzeczpospolitej, w których istotny wątek stanowiły kwestie dotyczące Żydów i ich miejsca w strukturach politycznych i społecznych.

(nr 3 / 2013-04-03) s. 50-53
tekst ma 15183 znaków

33.

Po rozbiorach. Żydzi polscy? Marcin Wodziński

Do końca XVIII stulecia polskość Żyda określana była po prostu przez jego przynależność państwową – żydowski poddany Rzeczpospolitej był polskim Żydem. W XIX w. taka definicja była

(nr 3 / 2013-04-03) s. 55-59
tekst ma 23708 znaków

34.

Odezwa Berka Joselewicza

„Odezwa Berka Joselewicza, pułkownika pułku lekkokonnego starozakonnego do współbraci, dnia 4 października 1794 r. Słuchajcież dzieci plemienia Izraelitów: kto Wiecznego i Wszechmocnego

(nr 3 / 2013-04-03) s. 57
tekst ma 1456 znaków

35.

Kwestia żydowska Marcin Wodziński

Kwestią żydowską nazywano w XIX w. zagadnienie miejsca i statusu Żydów w Europie. Uważano ją – w duchu oświecenia – za jedną z zasadniczych dla unowocześnienia państwa i całego

(nr 3 / 2013-04-03) s. 60-62
tekst ma 11933 znaków

36.

Napisane w XIX w.

• „Jest to sekretna korporacja, tajemniczy zakon, jest to związek z wszystkich dotąd znanych organizowany najdoskonalej, przeto niebezpieczny; on w najistotniejszych częściach podkopuje

(nr 3 / 2013-04-03) s. 62
tekst ma 2662 znaków

37.

Ścieżki modernizacji Marcin Wodziński

Nowe granice, nowe miejsce w systemie polityczno-prawnym i polityka państw zaborczych sprawiły, że w XIX w. życie Żydów zmieniało się szybciej niż kiedykolwiek wcześniej. Pojawiły się nowe

(nr 3 / 2013-04-03) s. 63-65
tekst ma 14420 znaków

38.

Napisane w XIX w.

• „[Edukacja] wyprowadza nas z upodlającego stanu bydlęcego, ocuca i rozprzestrzenia wysokie i świetne siły w nas zagrzebane, przytłumia i wyplenia złe nałogi, zachęca nas do

(nr 3 / 2013-04-03) s. 65
tekst ma 1218 znaków

39.

Religia i polityka Marcin Wodziński

Judaizm był nie tylko systemem wierzeń i praktyk religijnych, ale też źródłem organizacji społecznej, a nawet politycznej. W XIX w., mimo postępującej modernizacji i sekularyzacji, wciąż

(nr 3 / 2013-04-03) s. 66-69
tekst ma 12377 znaków

40.

Napisane w XIX w.

• „Panowie, dzisiaj czas jest; pobudźcie się jako uciemiężeni ze strony Monarchy i rządu, albowiem biorą wasze dzieci do wojska, każą przebierać i przeistaczać nasz ubiór dawny, brody

(nr 3 / 2013-04-03) s. 68
tekst ma 1756 znaków