POLITYKA

środa, 20 lutego 2019

Wyszukaj w Archiwum

Ą ą Ć ć Ę ę Ł ł Ń ń Ó ó Ś ś Ź ź Ż ż

wyszukiwanie zaawansowane

Polityka - nr 25 (2609) z dnia 2007-06-23; Polityka. Książeczka na wakacje [1] - lista artykułów

znaleziono 17 artykułów

1.

Przetestuj swoją sprawność

Zbliża się czas urlopów i wypoczynku. To znakomity moment, by zadbać o swoją kondycję. Wydaje Ci się, że jesteś w formie? A może przeciwnie – masz poczucie, że zupełnie oklapłeś?

(nr 2609 / 2007-06-23) s. 3
tekst ma 1533 znaków

2.

Czas na zmiany!

Większość roku poświęcamy na pracę lub naukę i trudno nam wygospodarować czas na regularne ćwiczenia. To zaniedbanie, które owocuje utratą kondycji i zdrowia. Oto krótki spis krzywd, które wyrządziłeś sobie od ubiegłorocznych wakacji. Mamy nadzieję, że zmotywuje do aktywności nawet najbardziej opornych.

(nr 2609 / 2007-06-23) s. 4
tekst ma 2475 znaków

3.

Jak pracuje twoje serce?

Zanim zaczniesz ćwiczyć, sprawdź, jak wydolne jest twoje serce obciążone wysiłkiem o małej intensywności i krótkim czasie trwania. Najbardziej obiektywnym i prostym sposobem oceny sprawności układu krążenia jest pomiar ciśnienia tętniczego i tętna.

(nr 2609 / 2007-06-23) s. 5
tekst ma 1652 znaków

4.

Co mówi tętno?

(nr 2609 / 2007-06-23) s. 6
tekst ma 0 znaków

5.

Test wysiłkowy

W wielu przypadkach nie wystarczy samodzielna ocena własnej wydolności (patrz s. 5 „Jak pracuje twoje serce”) – niezbędne mogą okazać się dodatkowe badania, wykonane pod okiem lekarza medycyny sportowej, kardiologa i pulmonologa. Te badania to test wysiłkowy, który pozwala ocenić pracę serca, oraz spirometria, za pomocą której można zmierzyć wydolność układu oddechowego.

(nr 2609 / 2007-06-23) s. 9
tekst ma 3434 znaków

6.

Spirometria

Badanie służy ocenie sprawności płuc i wydolności oddechowej. Powinny je wykonywać regularnie osoby palące papierosy, chore na astmę lub tzw. przewlekłą obturacyjną chorobę płuc (obturacja to zwężenie, w tym wypadku zwężenie drobnych oskrzeli utrudniające oddychanie). Zalecane jest również u osób jeżdżących na rowerach, biegaczy, pływaków. Badanie jest proste i bezbolesne.

(nr 2609 / 2007-06-23) s. 11
tekst ma 1627 znaków

7.

Dziesięć pytań o wydolność

1 Co to jest wydolność organizmu? Zdolność do wykonywania długotrwałego wysiłku fizycznego bez wyraźnych objawów zmęczenia. 2 Od czego zależy? Przede wszystkim od poboru tlenu

(nr 2609 / 2007-06-23) s. 12
tekst ma 4559 znaków

8.

Test minimalnej sprawności fizycznej Krausa-Webera

Wykonanie poniższych 5 prostych ćwiczeń pozwala odpowiedzieć na pytanie, czy siła twoich mięśni jest dostateczna. Niezaliczenie choćby jednej próby oznacza, że masz bardzo słabą siłę

(nr 2609 / 2007-06-23) s. 14
tekst ma 243 znaków

9.

Podstawowy test sprawności fizycznej Krzysztofa Zuchory

Komentuje dr Krzysztof Zuchora z Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie, red. nacz. magazynu „Kultura Fizyczna”: Opracowany przeze mnie test pozwala ocenić poziom sprawności fizycznej

(nr 2609 / 2007-06-23) s. 15
tekst ma 1804 znaków

10.

Jak poprawić szybkość, wytrzymałość, siłę?

Jeśli wyniki uzyskane w teście sprawności fizycznej Krzysztofa Zuchory nie usatysfakcjonowały cię, bo ocena twojej sprawności wypadła niekorzystnie (na poziomie dostatecznym lub minimalnym),

(nr 2609 / 2007-06-23) s. 19
tekst ma 1599 znaków

11.

12-minutowe testy Coopera

Nie polecamy tych sprawdzianów nowicjuszom – mogą natomiast sprawdzić się w nich ci, którzy trenują już regularnie od 4–6 tygodni. Kenneth Cooper to amerykański lekarz i fizjolog,

(nr 2609 / 2007-06-23) s. 20
tekst ma 1132 znaków

12.

Marsz na siłownię!

Ćwiczenia na siłowni z wykorzystaniem hantli lub maszyn pozwalających rozwijać mięśnie nie mają tylu zalet co bieganie, pływanie czy jazda na rowerze, ale modelują sylwetkę, zwiększają

(nr 2609 / 2007-06-23) s. 23
tekst ma 2509 znaków

13.

5 przykazań bezpiecznego treningu

1 Zacznij od 10-minutowej rozgrzewki (tyle wystarczy dla rekreacyjnej aktywności sportowej, rozgrzewka sprinterów trwa nieraz godzinę). Jej celem jest stopniowe przygotowanie organizmu do wysiłku

(nr 2609 / 2007-06-23) s. 24
tekst ma 2790 znaków

14.

Ile kalorii spalisz?

Chcesz wiedzieć, ile kilokalorii spalisz w ciągu godziny, wykonując dany rodzaj aktywności fizycznej? Oto użyteczna tabela, która pomoże ci to obliczyć. Podaną w tabeli wartość MET

(nr 2609 / 2007-06-23) s. 25
tekst ma 302 znaków

15.

Ekspert radzi

Dr Hubert Krysztofiak, dyrektor Centralnego Ośrodka Medycyny Sportowej w Warszawie: Chcesz być aktywny i zacząć ćwiczyć? To zabierz się do tego z rozsądkiem i wytrwaj w swoim

(nr 2609 / 2007-06-23) s. 26
tekst ma 1208 znaków

16.

Szukaj tlenu!

Nie ma prawidłowego treningu bez regularnego oddychania. Tlen jest niezbędny mięśniom do pracy i wytwarzania energii. Przy wykonywaniu ćwiczeń musisz pamiętać o właściwym oddechu. Nie jest

(nr 2609 / 2007-06-23) s. 26
tekst ma 1588 znaków

17.

Mierz zamiary na siły!

Odziedziczyliśmy po przodkach budowę ciała, która nijak się ma do wymogów współczesnej cywilizacji i preferowanego przez większość stylu życia. Odzwyczailiśmy się od systematycznego

(nr 2609 / 2007-06-23) s. 27
tekst ma 2438 znaków